Mats og Stians Minnerute [6+ (6b)] (Storstolpan / 930 sydvegg (aka Måneveggen)) | Klatring i Tromsø
Type: Trad
Nr: 7
Comment: (200m) Pillaren ligger øst for Fullmånerisset og det tydelige tårnet (Wirkolatårnet), på en pillar med tydelige venstrevendte diedre nederst. Helt øst på det øverste snøfeltet på bildet, altså ikke ned på vannet. 5 minutter å gå fra de andre rutene på "Måneveggen". Retur langs ersfjordtraversryggen. Korte taulengder med gode standplasser gjør det til en relativt tilgjengelig rute. Mer enn en sammenhengende rute, er det fabelaktige taulender som er plassert oppå hverandre, men ulikt særpreg. Når er det 10 år siden Mats og Stian Hustad Håpnes døde i en klatreulykke på Baugen. De var to dedikerte brødre som levde for frihet, klatring, surfing, foto og friluftsliv. Det viktigste vi kan gjøre er å minnes, klatre videre og være trygg i fjellet. Jeg har lett etter en rute som kan respektere deres minne, og av de nye rutene som er gått på Storstolpan i år, er det særlig en som peker seg ut. Jeg har snakket med moren og faren til Mats og Stian, og de ville være glad for at navnene deres kan stå som en pillar i fjellet. Vær trygg i fjellet, og nyt den evige solen på Storstolpan!
FA: Eik KolstrupJohan Swärd
FA date: 11/08-19
Original grade: 6+ (6b)
Navigation:Google Maps
Pitches:
5+ (5c)
35m, håndjammeriss i en dieder som sikter på det tydelige fingerrisset. (Alternativ slutt på taulengden: Fra siste diederformasjon, ta det diagonale fingerrisset (cirka 10m langt) som går direkte til standplassen, grad 6, FA: Patrick Stoll, Håvard Haukenes)
6+ (6b)
25m, fingerrisset, solid og superb klatring.
6 (6a+)
50m, bratt sportsklatring rett opp fra stand, på gode tak, så klyving mot skrårisset.
4- (4a)
20m, travers i kamin
6 (6a+)
15 m Bohushjørnet: Bratt høyrevendt dieder som er lettere enn det ser ut.
6+ (6b)
40m. Et steg ut til venstre fra hyllen på toppen av Bohushjørnet, opp et bratt håndjammeriss, som blir slakere, så veldig bratt rett opp og over på hyller før en nisje som skrår mot venstre. (Alternativ slutt: Følger rissystemet videre diagonal til venstre forbi nisjen til arêten (ses på bildet med gult og blått tau), så et lett dieder som leder opp. Grad: ca. 7, FA: Håvard Haukenes, Patrick Stoll (ikke fri)).